تاریخ خبر: ۲۵ مرد ۱۳۹۵

نکات قابل توجه قبل از شروع امتحان

نکات قابل توجه قبل از شروع امتحان

 

ـ توجه داشته باشید توکل به خدا، آرامش و اعتمادبه‌نفس وپشتکار وبرنامه‌ریزی مهم‌ترین عوامل موفقیت در امتحان است.
ـ سعی کنید هرگونه برداشت نابه‌جا از امتحانات و ناراحتی و انزجار و نفرت از امتحان دادن را از خود دور کنید. زیرا امتحان جزو لاینفک زندگی ماست.
ـ روزهای قبل از امتحان هر چیز را که باعث حواس‌پرتی می‌شود کاملا کنار بگذارید زیرا توجه به سایر چیزها باعث از بین رفتن تمرکز شما می‌شود. کاهش تمرکز روی درس خودبه‌خود اضطراب به وجود می‌آورد.
ـ آغاز کار مطالعه با یاد خدا و به‌جا آوردن نماز واجب و تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید آرامش را برایتان به ارمغان می‌آورد.
ـ همواره سعی کنید امنیت و آرامش را درخانه فراهم کنید وبرای مطالعه یک مکان آرام و بی‌سروصدا را مدنظر قرار دهید.
ـ در اتاقی که مطالعه می‌کنید عوامل مزاحم ازجمله تلفن ثابت، تلفن همراه، تلویزیون و … را از خود دورنمایید.
ـ حتما وسایل و مکان مطالعه را قبل ازمطالعه ، مرتب ومنظم نمایید. تنها وسایلی را که واقعا موردنیازتان می‌باشد مقابلتان قرار دهید.
ـ در خود تمرکز ایجاد نمایید وتمام حواس خود را در جهت مطالعه قرار دهید.
ـ هنگام مطالعه خود را به‌جای معلم قرار دهید و سؤالات امتحانی را طرح نمایید.
ـ سؤالاتی را که قبلا معلم از شما امتحان گرفته یا در اختیارتان قرار داده است مجددا مرور کنید.
ـ تاکیدات معلم در زمان تدریس یا پرسش‌های او را مجددا یادآوری کنید.
ـ نمونه سؤالات امتحان سال قبل را تهیه کنید وبه بررسی آنها بپردازید تا با نحوه و سبک طرح سؤالات آشنا شوید.
ـ برای امتحانات پایان‌ترم، سؤالات امتحانات کلاسی را دوره کنید واشتباهات قبلی خود را بررسی کنید تا اشتباهات گذشته را تکرار نکنید.
ـ اشکالات درسی خود را یادداشت کنید ودرروزهای باقیمانده تا امتحانات و در فواصل امتحانات از دوستان وهمکلاسی‌ها واعضای خانواده و درصورت دسترسی ازمعلم بپرسید، و این کار را تا حداکثر شب قبل از امتحان انجام دهید.
ـ مطالعه عمیق ودقیق موضوعات درسی و ایجاد ارتباط ذهنی بین مطالب کمک بزرگی به یادگیری بهتر دروس خواهد داشت.
ـ خلاصه کردن و بازنویسی مطالب می‌تواند کمک بزرگی درهنگام مرورویادآوری مطالب بنماید.
ـ حتی‌المقدور برنامه مطالعه در ایام امتحانات به‌گونه‌ای تنظیم کنید که در شب امتحان استراحت به میزان لازم وجود داشته باشد.
ـ وقت خود را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که به‌اندازه کافی فرصت مطالعه همه دروس را داشته باشید.
ـ پس از تلاش خود در درس خواندن و فهمیدن مطالعه خود را تمجید و تشویق کنید.
ـ وقت خود را با افرادی بگذرانید که از آرامش خوبی برخوردارند و به شما روحیه یا به قولی انرژی مثبت می‌دهند.
ـ اصولا هر وقت فکری منفی به سراغ شما آمد فورا همان فکر را به شکل مثبت تغییر دهید و با صدای بلند برای خود تکرار کنید. مثلا ممکن است فکر کنید همه بچه‌ها یک دور کامل درس را خوانده‌اند وبه آن مسلط هستند اما من هنوز با کتاب سروکله می‌زنم. اگر چنین فکری به سراغتان آمد بلافاصله به خود تلقین کنید که توانسته‌اید بامطالعه کافی و مفید، نمرات بهتری بگیرید و با صدایی رسا بگویید: من قبلا همچنین امتحان‌هایی داده‌ام و اکثرمواقع هم نمره خوبی گرفته‌ام.
ـ به‌دقت درسی را که امتحان دارید مطالعه کرده وبا تمام توان از فرصت بهره بگیرید و بدانید از دست دادن چنین ایام مهمی جبران‌ناپذیرنخواهد بود.
ـ برنامه مطالعه خود را طوری تنظیم کنید که بعد ازحداقل یک‌بار مطالعه دقیق و عمقی مطالب، حداقل یک‌بار مطالب امتحانی خود را مرور کنید.
ـ روزهای قبل ازامتحان حتما مثل شرایط امتحان و با زمان‌بندی مشابه از خود امتحان بگیرید.
ـ قبل ازدوره کردن هرمطلب جدید نفس عمیق بکشید وسعی کنید ذهن خود را ازهرفکر دیگری پاک‌کنید. در ضمن در پایان جدول زمان‌بندی که برای خود تهیه‌کرده‌اید زمانی را برای قدم زدن در هوای آزاد درنظر بگیرید. این کارباعث می‌شود قبل از امتحان فردا احساس آرامش عمیقی به شما دست دهد.
ـ برنامه امتحانات را درمحل مناسب به‌نحوی‌که درمعرض دید باشد نصب نمایید.
ـ بهتر است قبل ازامتحان دوش بگیرید.
ـ مطابق معمول هرشب استراحت کنید تا روز بعد با شادابی ونشاط بیشتری درجلسه امتحان حضور یابید سعی کنید شام را مختصر و سبک میل کنید.
ـ قبل ازرفتن به بستروسایل لازم وضروری را برای امتحان فردا آماده‌سازید.
ـ ازمشاجرات خانوادگی ورفت‌وآمدهای فراوان وحضور درمکان‌های شلوغ وپرسروصدا و دیدن یا شنیدن بیش‌ازحد برنامه‌های تلویزیونی وسایرعواملی که موجب اتلاف وقت، تشویش خاطر و حواس‌پرتی می‌گردند پرهیز کنید.
ـ پس از بیداری و بجا آوردن نماز نخوابید و به‌مرور کتاب درسی وفرمول‌های آن بپردازید.
ـ حتما صبحانه مناسب ویا ناهارمختصرصرف کنید. بدون تغذیه مناسب مغزشما برای انجام فعالیت‌های لازم دچار مشکل خواهد شد.
ـ سعی کنید زودترازمعمول روزانه ازخانه خارج شوید تا مسائلی مانند ترافیک باعث ایجاد نگرانی و تشویش ازدیررسیدن به جلسه نگردد.
ـ با گام‌های آهسته و بدون تعجیل به مدرسه آمده و با گام‌های آهسته به محل برگزاری امتحان بروید.
ـ با آمادگی کامل و به‌موقع در سرجلسه‌ی امتحان حاضر شوید. و مطمئن شوید وسایل موردنیاز مثل مداد، خودکار، ماشین‌حساب، لغت‌نامه و ساعت را به همراه دارید . با این کار همه‌چیز در دسترس شما خواهد بود وضمن آرامش نیازی به قرض گرفتن وسایل دیگران پیدا نخواهید کرد.
ـ با اطمینان خاطروآرامش کامل در امتحان شرکت کنید. مثبت اندیشی کنید. همواره این جملات را در ذهن خود تکرار کنید: من برای امتحان کاملا آماده‌ام و به‌خوبی از عهده آن برمی‌آیم. نگرانی را ازخود دور کنید. هرگاه احساس نگرانی کردید، چند نفس عمیق بکشید تا آرام شوید.
ـ قبل از امتحان با دوستانتان راجع به اضطراب ودلشوره وامتحان صحبت نکنید. بهتر است بدانید که نگرانی همچون یک بیماری مسری قابل‌سرایت به دیگران است.

از همین دسته:

(برای مشاهده تیتر ، نشانگر را یک ثانیه روی عکس نگه دارید)

image 82123327-70815858 image 2112920

یک دیدگاه