تاریخ خبر: ۰۱ شهر ۱۳۹۵
با ورزش  به پیری نه بگوئیم

با ورزش به پیری نه بگوئیم

با ورزش به پیری نه بگوئیم

 

قبل ازاینکه وارد بحث اصلی شوم یک هشداربه عزیزانی که یکی ازوالدین یا هردوی آنها به بیماری مبتلاهستند. چون بعضی ازبیماریها ارثی می باشند، سعی کنید در اولین فرصت با درمیان گذاشتن بیماری والدین خود به پزشک مراجعه تا با یک آزمایش ساده از سالم بودن خود مطمئن شوید.
درصورتی که از بیماریهای آتروز، پوکی استخوان ، فشارخون بالا، تنگی نفس ، بیماری قلبی و دیابت (قند خون) رنج می برید این توصیه را از نظر دورنکنید که که فرشتگان سلامت واساتید ورزشی همگی اتفاق نظر دارند که ورزش بهترین طبیب و داروی سلامتی است وبس!
بنابراین به سالمندان و جوانان عزیزکه سالمندان آینده محسوب خواهند شد وصیت می کنم نه نصیحت ، هیچ وقت از ورزش کردن غافل نشوید و ازاینکه ورزش درسنین مختلف شرایط خاص خود را دارد.
حال به ترتیب ومختصرو مفید به تک تک موارد فوق الذکر اشاره خواهیم کرد. امیدواریم به منظورحفظ سلامتی از این نکات غافل نباشید.
آتروز یا پوکی استخوان:
چون گروه هدف دراصل سالمندان هستند لذا داروی خاص آنان ورزش پیاده روی ودویدن خیلی آهسته است که باعث قوی شدن عضلات دوسر و چهارسر ران تا بهبودی نسبی ودرنهایت کاهش درد در زانوها می شود. البته ورزش شنا، دویدن آهسته با احتیاط برای آنان بی خطراست. در ضمن بایستی دقت نمایند دورکمرشان در مردان از ۱۰۱ سانتیمتر ودر زنان از ۸۷ سانتیمتر تجاوز نکند. چرای آنرا بدون توضیحات اضافی از افراد چاق که به انواع و اقسام بیماریها مبتلا هستند، سوال کنید.
بهترین زمان: برای ورزشکاران اعم ازجوانان وسالمندان هرچند که ورزش زمان مشخصی ندارد اما بهتراست ۱ تا ۲ ساعت بعد از غذا ورزش کنند تا اگرقند آنان بالا رفت با ورزش کردن بتوان آنرا کاهش داد.
سالمندان عزیزسعی کنید استفاده و اضافه کردن سویا به غذا ها را فراموش نکنید. یا حداقل روزی ۸ لیوان آب میل نمایید.
ـ بیماران فشار بالا:
این بیماران باید ازورزش هایی که همراه با حبس کردن نفس است جدا خودداری نمایند. چرا؟ چون این کار می تواند فشارخونشان را بیشتر بالا ببرد. برای این قبیل بیماران بایستی ورزش های کششی ومقاومتی و ملایم با تایید پزشک را در برنامه قرار داد.
حال توصیه به سالمندان آینده ( جوانان فعلی)، سعی کنید با ورزش کردن دیرتربه سوغات پیری مبتلا شوید.
اما برای شما جوانان این مملکت آرزوی سلامتی بیشتر وحرف هایی برای گفتن داریم. جوانان عزیزم مواظب فشار خون باشید این بیماری ازنظرسنی حد و مرزی نمی شناسند. در صورتی که سن شما بیش ازسی سال می باشد در این خصوص توجه بیشتر نمایید تا به عوارض نا خواسته ازقبیل دردهای کلیوی و قلبی و غیره… دچارنشوید.
۳ـ حال بیماری تنگی نفس:
باید دقت کنیم درروزهایی که هوا آلوده می باشد به هیچوجه ازمنزل خارج نشویم وحتی درروزهایی که احساس می کنیم هوا آلوده نیست، ورزش کردن درکنار کارخانجات سیمان وپتروشیمی وهوای سرد وحتی گرم، درمجاورت بزرگراه ها و خیابان های شلوغ و زیر دود اتومبیل ها نه تنها برای بیماران تنفسی ضرر دارد بلکه افراد سالم هم در معرض خطر ناشی از این آلودگی ها هستند وای به حال بیماران تنفسی. فراموش نشود این قبیل آلاینده ها به ریه حساس آنها آسیب جدی وارد می کند.
بیماران قلبی:
کلیه نکاتی که در بند ۳ برای بیماران تنفسی به آن اشاره شد دربیماری قلبی صادق است وحتی ورزش کردن که ضامن سلامتی است بایستی با احتیاط وتحت نظر پزشک متخصص انجام شود و درصورت صلاحدید، نوع ورزش را به آنان آموزش دهند چراکه درصورت شدت ورزش دربیماران قلبی اگر ازیک حد معینی بیشتر باشد ممکن است قلب نتواند فشار وارده را تحمل کند لذا افرادی که به بیماری دیابتیک مبتلا هستند امکان دارد درد قلبی را احساس نکنند اما این بیماران به محض هرگونه تنگی نفس ودرد تیر کشنده در فک ، این دردها را جدی بگیرند و بلافاصله به پزشک متخصص مراجعه نمایند.
بیماری دیابت:
(قند خون) یک بیماری گمنام، خاموش وخطرناک است که به مرورزمان با ناباوری دامنگیرما خواهد شد.
اول به جوانان عرض می کنم درهمه حال مواظب باشید که به این بیماری خاموش گرفتار نشوید اما، دراینجا روی سخنم با سالمندان است چرا که این بیماری نه تنها دربین سالمندان شیوع زیادی دارد حتی در موارد نادردرجوانان دیده شده است. لذا بهتر است بخشی ازمبحث را به ورزش عزیزان مبتلا به قند خون اختصاص دهیم، بالاخص بیمارانی که انسولین مصرف می کنند. این افراد هنگام ورزش کردن درمعرض افت قند خون ناگهانی قراردارند که با رنگ پریدگی، لرزش دست و پا، احساس ضعف و بی حالی شدید همراه است. به مبتلایان دیابتی توصیه می کنیم هنگام ورزش کردن کربوهیدرات مصرف کنید (مقداری بیسکویت وساندویج خانگی میل کنید) چون بیماران دیابتی که انسولین مصرف می کنند بایستی قبل و بعد از ورزش کردن قند خونشان را اندازه بگیرند و اینگونه افراد نباید بصورت انفرادی ورزش کنند چون امکان دارد با ورزش کردن مشکلی برایشان پیش بیاید. بهتر است یکی ازوابستگان و یا دوستان در کنارشان باشد تا در صورت لزوم همراه به یاریشان بشتابد. بنابراین بیمارانی که قند خونشان قبل ازورزش کردن کمتر ازصد باشد باید ابتدا خوراکی میل و سپس ورزش را آغاز کنند. جهت یاد آوری آندسته ازسالمندان دیابتی که قند خونشان قبل ازورزش سیصد می باشد باید از ورزش کردن در آن لحظه اجتناب کنند تا از نظر کتواسیدوزدیابتی تهدیدنشوند.
بطورکلی بیماران دیابتی بهتراست همیشه کارتی درجیب خود داشته باشند که مشخصات و نوع بیماری درآن درج شده باشد تا درصورت بروزهرگونه حادثه معاینه و معالجه آنان سریعترانجام گیرد. به هرحال باید گفت این قبیل بیماران کفش مناسب و جوراب نخی پایشان کنند تا دچار زخم دیابتی نشوند وبعد از ورزش کردن باید پاها را معاینه وبا آب ولرم وصابون خنثی شسته وبا ماده مرطوب کننده ماساژ دهند. درضمن نوع ورزش کوهنوردی زیاد مناسب حال آنان نیست چون احتمال ابتلای این بیماران را به عارضه قلبی بیشتر می کند ودرنهایت سالمندان مبتلا به بیماری قلبی وریوی نباید درهوای سرد یا صبح و غروب که با افت دما مواجه هستند ورزش کنند. فراموش نشود ورزش دراوج گرمای روزکلا توصیه نمی شود. زیرا خطرکم آبی فرد را تهدید می کند.
درپایان این نوشتار اشاره ای مختصر، مفید وگذرا به استفاده ازآب که مایه حیات است وهرازگاهی کمبود آن حیات را به مخاطره می اندازد دارم .باید توجه خاص داشت که بیان و مطرح نمودن آن درکنار این بیماریها نه تنها ضرر ندارد بلکه سودمند می باشد. به عزیزان خودم توصیه می کنم آب بنوشید حتی اگرتشنه نیستیدچرا که بیماران دیابتی مقدار زیادی آب از طریق ادراردفع می کند و همین ازدست دادن آب باعث کاهش هوشیاری در بیماران دیابتی می شود.
بازهم تاکید می شود سالمندان باید قبل ازورزش حتما مایعات کافی دریافت کنند چون تشنگی در سالمندان دیرتر ازجوانان علامت خود را نشان می دهد. پس تا می توانید آب بنوشید.
این گفتار و توصیه پزشکان و راهنمایی اساتید ورزشی را که به منظور حفظ سلامتی خودمان بیان نموده اند حتما مد نظر قراردهیم.
پس بیاید با ورزش و استفاده ازآب و غذاهای پخته نه سرخ کردنی و دوری ازمصرف بی رویه دارو و دوری ازخانواده ی دخانیات وپدرخوانده خانمانسوزآن به جد فاصله بگیریم. تلاش کنیم مصرف محصولاتی از قبیل نوشابه های گاز دار، قندهای ساده مانند شکر قرمز، عسل وشربت را حتما محدود کنیم. استفاده از مواد غذایی کم کالری مانند کاهو ، کرفس و ژله بدون قند مصرف کنیم.
معجزه دارچین
درخاتمه اگر دوست دارید به معجزه دارچین بیشترپی ببرید، این قسمت را به دقت مطالعه کنید.
دارچین درپاکسازی رگها موثر است. در پلاکها وجلوگیری از افزایش آنها ودرنهایت کاهش کلسترول کمک می کند.
دارچین سرشار ازآنتی اکسیدان است که درخون باعث بهبود سلامت قلب وعروق می شود. می توانید مقداری ازآن را به چای وقهوه و یا به مواد غذایی اضافه کنید از این طریق می توان کمک شایانی به قلب و عروق کرد.
همگی سلامت و ورزشکار باشید.

از همین دسته:

(برای مشاهده تیتر ، نشانگر را یک ثانیه روی عکس نگه دارید)

image image image image

یک دیدگاه