تاریخ خبر: ۰۵ اسف ۱۳۹۴
طرح ساماندهی وتوانمندسازی سکونت‌گاه‌های غیررسمی ۵ شهرلرستان

طرح ساماندهی وتوانمندسازی سکونت‌گاه‌های غیررسمی ۵ شهرلرستان

طرح ساماندهی وتوانمندسازی سکونت‌گاه‌های غیررسمی ۵ شهرلرستان

شرايط موجود وحاكم بر اينگونه نواحي در بروز ناهنجاري هاي اجتماعي بسيار مساعد مي باشد.
سكونتگاه هاي غير رسمي به مناطقي گفته مي شود كه مهاجرين روستايي و محرومان جامعه شهري را درخود جاي داده وخارج از برنامه ريزي رسمي وقانوني توسعه شهري، به طور عمده بدون مجوز در درون يا خارج از محدوده قانوني شهرها به وجود آمده است.
فقدان سند مالكيت رسمي ومحروميت از خدمات وزيرساخت هاي شهري از شاخص هاي سكونتگاه هاي غير رسمي باشد. شرايط موجود وحاكم بر اينگونه نواحي در بروز ناهنجاري هاي اجتماعي بسيار مساعد مي باشد.
به عبارتی سکونتگاه غیررسمی زاغه ‌ها طیفی از آپارتمان های پرتراکم و بدمنظره در مرکز شهر تا سکونتگاه ‌های پراکنده غیررسمی و بدون قانون درحاشیه شهرها را شامل می‌شود. برخی بیش از۵۰ سال قدمت دارند و برخی هنوز درحال تصرف شدن هستند. سکونتگاه ‌های غیررسمی در مسائل و مشکلات زیر با هم اشتراک دارند:
فقدان تاسیسات شهری مناسب و کافی، فقدان خدمات شهری مناسب و کافی،افزایش تنش‌ها به علت شکاف عمیق اجتماعی بین ساکنان این سکونتگاه‌ها و مناطق رسمی شهری وپیچیدگی و دشواری تامین خدمات به علت توسعه ناموزون و برنامه‌ریزی نشده است.اما این تمام داستان سکونتگاه‌های غیررسمی نیست،پژوهش‌ها نشان داده است که محلات خود روی اطراف و یا داخل شهرها به مرور زمان نقش رسمی به خود می‌گیرند ولی همچنان مسائل ناپایدار ساخت و سازی و بحران‌های اجتماعی و محیطی را یدک می‌کشد. الزاماً این محلات با زندگی زاغه‌ای و نبود تاسیسات قابل شناسایی نیستند. سرانه‌های حیاتی ضعیف ومسائل اجتماعی- محیطی چالش بر انگیز برای محلات شهری بخش ثابت تبعات این محلات به حساب می‌آید.بسیاری از سکونتگاه ‌های فقیرنشین و غیررسمی در چند دهه گذشته (با برنامه یا بدون برنامه) دچار دگرگونی شده‌اند بسیاری راه سامان دادن وبهبود را پیموده‌اند و برخی در شرایط ناشایست کالبدی واجتماعی و اقتصادی مانده‌اند. پس ازسال‌ها کارآزمایی و بهسازی هنوز سکونتگاه‌های فقیرنشین چالشی بنیادین برای شهرها به شمار می‌روند. دربرخورد با پدیده سکونتگاه‌های خودانگیخته وفقیرنشین شهری رویکردها و برنامه‌های گوناگونی به کار گرفته‌شده که تجربه نشان داده که رویکرد چیره کالبدی و بدون پرداختن به نیاز و خواست و اولویت اجتماع محلی و ضعف مشارکت اجتماعات محلی و قرار نگرفتن گروه‌های ذینفع در فرایند برنامه‌ریزی و اجرا، مایه ناکارآمدی بسیاری از کارها شده است. بازآفرینی پایدار درپی مشارکت فراگیر و افزایش کیفیت و شرایط سکونت و زیست درخور است و برپایی مدیریت خوب برای بهسازی محله و توانمندسازی اجتماع محلی است. مشارکت محلی، ظرفیت‌سازی، توانمندسازی، فرهنگ‌سازی، گسترش زیرساخت و خدمات، تعریف برنامه‌های پیشگام و برانگیزنده توسعه از جمله نیازهای آغازین رویکردی پایدار برای کامیابی در بهسازی این سکونتگاه‌ها و برپایی شهرهای پایدار است.
اغلب شهر های استان لرستان و بخصوص مرکز استان یعنی شهر خرم آباد با چالش سکونتگاه های غیر رسمی وبافت های فرسوده درگیر ودست به گریبان هستند.
اما اینک اخباری مبنی بر اراده برای ساماندهی و توانمند سازی این سکونتگاه ها وبافت های فرسوده به گوش می رسد و مدیر کل راه وشهر سازی لرستان از مشخص شدن ۵ شهر استان برای اجرای این طرح خبر می دهد.
به نقل از روابط عمومي اداره كل راه وشهرسازي استان لرستان، مهندس شهرام ملکی در جلسه ساماندهی بافت‌های فرسوده وسکونت‌گاه‌های غیررسمی استان بیان کرد: ۱۱۱۶ هکتار بافت فرسوده دراستان وجود دارد که جمعیت ساکن درآنها ۳۱۲ هزارو۵۳۵ نفراست.
وی اظهارکرد: همچنین در ۹۰۱ سکونت‌گاه غیررسمی استان، ۱۶۲ هزار و ۳۴۴ نفر ساکن هستند.مهندس ملكي ادامه داد: مجموع بافت‌های نابسامان شهری استان ۲۰۱۷ هکتار بوده که معادل ۱۵ درصد مساحت محدوده شهری استان را تشکیل می دهد.
وی یادآورشد: در مجموع ۳۷۴ هزار و ۸۷۹ نفر معادل ۳۵ درصد جمعیت شهری استان در این محدوده زندگی می‌کنند.
مهندس ملکی با اشاره به اینکه محدوده بافت‌های فرسوده در ۹ شهر استان مشخص شده و برای سه شهر نیز طرح مربوطه مصوب شده است، افزود: همچنین درسکونت‌گاه‌های غیررسمی استان ۵ سکونت‌گاه، دارای طرح مصوب هستند.
وی برساماندهی سکونت‌گاه‌های غیررسمی استان تاکید کرد و گفت: ۵ شهر هدف يعني خرم‌آباد، بروجرد، دورود، الیگودرز وکوهدشت به منظور توانمندسازی سکونت‌گاه‌های غیررسمی مشخص شده اند.

از همین دسته:

(برای مشاهده تیتر ، نشانگر را یک ثانیه روی عکس نگه دارید)

استخدام image image وزیر بهداشت

یک دیدگاه