تاریخ خبر: ۱۰ اسف ۱۳۹۴
گزارش ویژه بامداد لرستان: سایه راه وشهرسازی خرم آباد برسرراه های روستایی مناطق صعب العبور

گزارش ویژه بامداد لرستان:

سایه راه وشهرسازی خرم آباد برسرراه های روستایی مناطق صعب العبور

دریکی ازروزهای بهاری فصل زمستان به منظور بازدید ازعملکرد خوب اداره راه وشهرسازی شهرستان خرم آباد درمسیرراه های روستایی صعب العبوروکوهستانی به اتفاق یکی ازرزمند گان  جهادگرهشت سال دفاع مقدس دیروز ویکی ازمدیران موفق عرصه راه  ومسکن امروز وتنی چند از خبرنگاران  همکار، راهی یکی از مناطق بكروزيبای خدادادي  یعنی منطقه سپید دشت خرم آباد شدیم.

عقربه ساعت تقریبا ۹و بیست دقیقه صبح  را نشان می داد که پس ازعبور ازپلیس راه خرم آباد ، بروجرد مسیرسپیدشت را پیش می رویم. درطول مسیرشنیدن سخنان شیرین وشیوای  این رزمنده دوست داشتنی درخصوص عملکرد اداره راه و شهرسازی شهرستان خرم آباد ما را بیشترتشنه بازدید از این مناطق می کند  درمسیر حرکت  به اولین پروژه اداره راه و شهرسازی شهرستان خرم آباد میرسیم ، پروژه  بازسازی پیچ روستای گندابه که روزانه  صدها مسافر وگردشگر که برای تفریح و گردش از این منطقه عبورمی کنند وسالهاست قربانیان زیادی براثرتصادفات می دهد. این پروژه  بطول ۳ کیلو متر درحال بازسازی است و از قول مهندس براتی مدیرراه وشهرسازی شهرستان خرم آباد چنانچه اعتبارات لازمه تخصیص یابد بزودی تمامی پیچ های پرخطر این مسیر بازسازی و چند خطه خواهند شد تا مردم براحتی وبدون دغدغه تردد کنند.

پس ازعبورازآن پیچ پرخطربه منطقه گریت که دارای زمستانهای برفی وسرد وبهاروتابستان خنک، معتدل وبسیار سرسبز وچشم‌نواز است رسیدیم وتلاش بروبچه های راه وشهرسازی شهرستان خرم آباد درامر ترمیم وچند خطه نمودن جاده بازهم مشهود بود .
از دامنه های کوه سربه فلک کشیده «کوکلا» که پایین می آمدیم مدیرراه وشهرسازی خرم آباد گفت با همت مهندس ملکی مدیرکل راه وشهرسازی استان، روستائیان ازنعمت راه دسترسی برخوردار شده اند وتلاشهای مهندس ملکی طعم انقلاب را درکام مردمان ساده وبی ریای روستاهای کوچک اما مردمانی بزرگ نشانده است.
مهندس براتی این را هم گفت که اگرتلاشهای مهندس ملکی نبود شاید مردمان این روستاها آرزوی داشتن جاده ای ایمن را درسرمی پروراندند.
درطول مسیروعبور ازآن پیچ های پرخطرجاده خرم آباد ، سپیدشت وارد  بخش پاپي  که از بكرترين مناطق لرستان به شمار مي‌رود وطبيعت آن درگذر زمان، كمتر دستخوش تغييرات اعمال شده از سوي انسان‌ها شده است شدیم دراولین نگاه  شاهد منظره ای زیبا وخدادادی بودیم که تاکنون ندیده بودیم  وآن هم چیزی نبود جز مرز قشلاق وییلاق  این منطقه. نصفی ازاین منطقه پوشیده از برف زمستانی بود ونصفی دیگرهم بهاری وکاملا سرسبز که چشم‌انداز زیبایی را در برابر چشمانمان  قرارداد  وانگار فصل اردیبهشت  ماه خرم آباد را سپری می کردیم.
با دیدن این منظره بسیارزیبا ودیگر جاذبه های این منطقه به رودخانه ای که صداي آب آن گاه غرش است و گاه ناله، گاه آرام و گاه توفنده، گاه نرم و گاه غرنده است به نام رودخانه زیبای سزار رسیدیم.
با عبور ازکناراین رود وبرای اینکه خبرنگاران با عملکرد خوب راه وشهرسازی بیشتر آشنا شوند  پس از عبور ازپل ها وجاده های ایمن به ایستگاه چم سنگر رسیدیم واز نزدیک شاهد تلاشهای جهادگرانه راه وشهرسازی خرم آباد بودیم  واز آنجا که مقصد اصلی ما منطقه صید نهر بود راه صعب ا لعبور این منطقه را که به گفته مهندس ترابی درفصل بهار پوشش گیاهی و جنگل انبوه درختان بلوط، زیبایی خاصی به  این منطقه می‌دهد را پی گرفتیم وهمچنان شنونده صحبتها ی شیرین ودانستنی مهندس ترابی بودیم.
قبل از اینکه وارد منطقه صید نهر شویم در طول مسیر فرصتی دست داد تا برخی آمارهای فعالیت حوزه راه و شهرسازی شهرستان را از زبان مدیریت کوشا و تلاشگرش بشنویم. مهندس براتی با بیان این مطلب که در سال ۹۳ روکش جاده ها در این حوزه ۷/۲۸ کیلومتر و احداث جاده در همین سال ۳۵/۳۴ کیلومتر بوده است ، گفت : این رقم در سال ۱۳۹۴ خوشبختانه در روکش به ۲۵/۷۵ کیلومتر و احداث به ۱۰ کیلومتر رسیده است.
وی افزود: طول کل راه های این شهرستان۱۰۵۵ کیلومتر است وطول کل جاده آسفالته شهرستان  ۳/۷۷۵ کیلومتر است که از این میزان ۱۷۱ کیلومتر جاده شوسه و طول کل جاده خاکی۷/۱۰۸ کیلومتر می باشد .
با این توضیحات و درکنارجاده تازه شکافته شده خودروهای راه شکافی درحال فعالیت مشاهده می شدند. صدای دلنواز رودخانه سزار آنطرف تر گره ای عجیب و زیبا با صدای پیکورها ، لودرها  و گلیدرها خورده بود وسمفونی زیبای عمران و آبادانی را در گوش ساکنان روستاهای مسیر می نواخت.
پس ازعبور ازاین جاده واقعا صعب العبور دراولین برخورد به بروبچه های راه وشهرسازی رسیدیم که همگی درحال کار وتلاش وآبادانی این منطقه بودند رسیدیم ، بیشتراین بچه ها از جهادگران هشت سال دفاع مقدس بودند که همچنان پرتلاش وسخت کوش مشغول کاربودند مهندس خورشیدوند که مسئول این کارگاه بود سوای اینکه سرپرستی این  کارگاه را برعهده  داشته باشد خود راننده گریدر بود و درکنارسایرین درمیان انبوه گرد وغبار مشغول کار وتلاش بود تا بلکه بچه مدرسه ای ها ومردان وزنان نا توان این روستا ها بتوانند براحتی به امکانات دسترسی داشته باشند.
پس ازخوش وبشی  که با این عزیزان داشتیم  به مسیر راه ادامه دادیم  تا همچنان شاهد عملکرد خوب راه وشهرسازی خرم آباد باشیم ، طبیعت وحشی و زیبای این مسیرحکایت از این می داد که لرستان بی شک مقصد گردشگری خواهد بود اگر همتی چون همت راهسازان و مدیریتی چون راه و شهرسازی استان بر سایر دستگاه های متولی حاکم باشد.
صدای خروشان چشمه های زلالی که هر کدام راهی هر چند باریک یافته بودند تا به رودخانه  پر آب و خروشان سزار برسند؛ الگویی بود محکم از فعل خواستن، تا باز  هم این جمله معروف را که برای مردان بزرگ هیچ بن بستی وجود ندارد چرا که آنان بر این باورند که یا راهی خواهند ساخت و یا راهی خواهند یافت در اذهان متجلی می شد .
وجود این چشمه های زلال حکایت از آن دارد که دراین منطقه هیچ گونه کمبود آبی  ندارد ومردم این دیاربدون دغدغه ای به نام خشک سالی به زندگی خود ادامه می دهند.
قبل ازاینکه وارد روستای صید نهر شویم از فرصت استفاده کردیم و باز هم به سراغ مهندس رفتیم تا گوشه ای دیگر از عملکرد درخشان حوزه مدیریت و تحت امرش را جویا شویم.
مهندس براتی اینبار در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تا کنون چه اقدامی برای حذف نقاط حادثه خیز انجام داده اید ؟گفت: طی سال جاری تعداد ۷۷۵ مورد ایمن سازی کم هزینه موردی نواحی حادثه خیز داشتیم و برای ایمن سازی کم هزینه دماغه های پر برخورد نیز که بصورت استوانه ای ارتجاعی بشکه ایمنی تولید داخل حدود ۶۵۰ دماغه انجام گرفته است.
وی از تکمیل تابلوهای اطلاعاتی تأیید کننده (کیلومتر شمار ) درسال جاری خبر داد و گفت: در این خصوص ۱۵۰ عدد تکمیل تابلو داشته ایم.
مدیریت راه و شهرسازی شهرستان خرم آباد به تهیه و نصب تابلوهای ویژه اعلام نقاط پرحادثه به شکل فسفری در سال جاری اشاره کرد و افزود: در سال جاری خوشبختانه ۵۰ محدوده شناسایی و اقدام به نصب اینگونه تابلوها کرده ایم .
مهندس براتی تصریح کرد: در همین راستا ۱۳۴۵ تابلو مسیر نما و خطر نما تهیه و نصب شده است .
وی ادامه داد: درسال جاری در سطح شهرستان خرم آباد ۱۵۵ عدد تابلوی غیر مجاز شناسایی و جمع آوری شده است.
مهندس براتی درطول مسیر هیچ گاه از عملکرد خودش چیزی نگفت و بارها از ما خواست تا هرگز نامی از وی برده نشود وهرآنچه تلاشی می شود با پیگیری وزحمات مردی خستگی ناپذیر چون مهندس  ملکی مدیرکل راه وشهر سازی لرستان بوده است.
مدیرراه وشهرسازی خرم آباد که اندک اطلاعات درج شده در این گزارش به زحمت از زبان ایشان بیان شد تاکید داشت:  اگر تلاشهای مهندس ملکی  نبود ما امروز نمی توانستیم بدین راحتی به این مناطق صعب العبور سفرکنیم ومی بایستی ساعتها پیاد ه روی کنیم تا به این مکانها برسیم.
تا چشم کار می کرد ماشین آلات راه شکافی بود که در طول مسیر هرگز توقف آنرا ندیدیم . لحظه ای درنگ درکارشان نبود و بی وقفه دل کوه را می شکافتند تا بلکه بارقه امید را زودتر از موعد مقرر در دل روستائیان بنشانند.
جلوتر که می رفتیم دست اندازهای مسیر هم با ما سخن می گفتند درمسیر و قبل از اینکه  به روستای صید نهر برسیم  مردی از روستائیان به استقبالمان آمد و با دیدین خودروی  ما به سمت ما آمد  وآرام و متین و با لبخندی که حکایت ازآشنایی وی با مهندس  داشت  ضمن خوش وبشی با مهندس وهمچنین خوش آمد گویی با ما همراه شد او یوسف تراب پور نام داشت یکی از روستاییان پرتلاش بود که قبلا حدود ۲۰ سالی زندگی شهرنشینی را تجربه کرده بود اما بدلیل مشکلات زندگی ماشینی شهرنشینی مجددا به روستا مهاجرت کرده بود.
درمسیر ازآنجا که روستا های منطقه صید نهردرسینه کوه قرارگرفته اند وسراشیبی سختی را باید طی کنی تا به  آخرین روستا ی این منطقه برسی چشممان  به دانش آموزی افتاد که درانتظار والدینش بود تا بلکه وی را از رودخانه ای که از دل کوه به پایین سرازیراست عبور دهند او فاطمه نام داشت ، فاطمه هرروز باید ۴ کیلومتر را پیاده  درمیان انبوه جنگلهای بلوط پیاده برود تا به مدرسه برسد سپس مجددا باید همین ۴ کیلومتر را پیاده پیموده تابه خانه برسد درطول مسیر خطراتی  هم وی را تهدید می کند اما  چاره کارفقط احداث جاده است که   مهندسان راه وشهر سازی شبانه روز درتلاش هستند تا فاطمه ها بتوانند براحتی به مدرسه بروند اما عبور از آن رود خانه برای فاطمه قدری دشوار است که اگر بارندگیها زیاد باشد او باید روزها به مدرسه نرود که چاره کاراحداث یک پل است تا هم مشکل فاطمه ها حل شود وهم گردشگرها.
به هرجهت پدرفاطمه  با دوش گرفتن وی رادرمقابل چشمان خبرنگاران ومهندس ترابی از رود خانه عبور داد.در طول مسیر این رود زیبا که سرچشمه گرفته از آبشار «صید نهر» علی رغم زیبایی و شکوهش که تا آن لحظه حتی اسمش هم به گوش هیچ کدام از ما ها نخورده بود مانعی بس بزرگ بر سر راه این دختر بچه و… است .
با خودروی راه وشهرسازی از این رودخانه عبور کردیم به منزل یوسف تراب پور رسیدیم خانه ای زیبا در دل کوه ودردامنه آبشار صید نهر که به گفته وی گردشگرانی از استانهای اصفهان و اراک برای دیدن این آبشار زیبا به آنجا رفت وآمد  و درخانه وی اطراق می کنند  اما لرستانیها از وجود چنین آبشار زیبا و بکری بی اطلاع  هستند.
تنها دغدغه این مرد کوهستان احداث پل بر روی این رودخانه بود  تا غم جا ماندن فرزندش آن هنگام که بارش باران راه رود را بر وی و دخترش می بندد نداشته باشد.
در گوشه محوطه حیاتش دامداری بزرگی ساخته بود که در آن علاوه برگوسفندان ، ازگاوها نیز  به همراه همسر و پسر نوجوانش نگهداری می کرد.
شیر تازه وخوشمزه تنها دارایی یوسف بود تا ازمهمانانش به رسم مهمانوازی زبانزدی که در نزد اهالی لرستان وجود دارد پذیرایی کند.
دقایقی پای صحبت ها و درد دلهای وی نشستیم و بعد از گپ وگفتی خودمانی با اهالی این خانه با صفا راه آبادی پایین دست را در پیش گرفتیم .
آنجا که بزرگ روستا  زندگی می کرد و و البته دغدغه های آقای پرند هم در نوع خودش شنیدنی بود.
صفای روستائیان و از خودگذشتگی آنان چیز تازه ای نیست و این بار وی مطالبه اش نه شخصی بلکه حسرت داشتن یک کانکس برای دانش آموزانی بود که سرما و سوز آن ، رنگ ناخن شکننده و کوچکشان را کبود می کرد و توان در دست گرفتن قلم را نداشتند.
مطالبات آنها آب شرب آشامیدنی بود و دست به دعا برای مسئولین  راه چون به گفته آنان راه برایشان راه حیات بود و بسا خویشان و اعضای خانواده شان که به دلیل نبود راه بر اثر بیماری و دیر رسیدن به بیمارستان جان سپرده بودند.
خانواده پرند میزبان ما شدند و الحق میزبانی شان با جان و دل بود. مطالبه شان اما شخصی نبود و منفعت آبادی برای آقای پرند بر نفع شخصی ارجعیت داشت .
اهالی منطقه و آقای پرند زمانی که دیدند مشکلاتشان را از نزدیک با خبرنگاران مطرح می کنند اشک شوق در چشمانشان جاری شد وحکایت ازامیدی داشت که با آمدن فرماندارخرم آباد به آن منطقه مشکلاتشان به حداقل خواهد رسید.
اما بانی خیررفتن ما خبرنگاران  به این منطقه مهندس ترابی بود  که سبب شد تا مشکلات این منطقه قدری قلم بخورد وحتی با تماس یکی ازهمکاران با مسئولین درحضوراهالی این روستا روستای صید نهر خبرسازشود وحتی آبشار ناشناخته صید نهر هم درراس خبرهاقراربگیرد اما دیگر مناطق این منطقه صعب العبورسپیددشت وحتی یک گام آن طرفتر را چه می شود آیا شخصی چون مهندس ترابی پیدا می شود تا دست به چنین  اقدام خیرخواهانه ای بزند وخبرنگاران را به آن محل ببرد تا مشکلات آن مناطق هم قلم بخورد و…
از اهالی روستا خداحافظی گرفتیم و به راهمان ادامه دادیم در بین مسیر باز هم به سراغ مهندس رفتیم تا آمار دیگری از زاویه دیگری از عملکرد حوزه راه و شهرسازی شهرستان جویا شویم .
مهندس براتی توضیح داد :در سال جاری ۹۰ مورد قلع و قمع در حریم راه شناسایی شده است و از ۹۶ مورد ساخت و ساز غیرمجاز درحریم راه جلوگیری شده که تعداد ۸۶ مورد توقف و ۵۰ مورد تخریب شده است.
وی ادامه داد: در سال جاری ۱۰ کیلومتر از راه ها اجرای حفاظ بتونی صورت گرفته است.
مدیر راه و شهرسازی شهرستان خرم آباد با بیان این مطلب که در سال ۹۴ به میزان ۴۰۰ کیلومتر تجدید خط کشی راه داشته ایم ، گفت: ۳۰۰ عدد نصب نیوجرسی بتونی، ۷۵۰ کیلومتر نگهداری و حفاظت از حریم، ۳۸۵ متر مکعب ریزش برداری در حوزه استحفاظی، ۵۵۰ تن لکه گیری با آسفالت گرم و سرد در حوزه استحفاظی ، آشکار سازی نقاط حادثه خیز ۱۲ مورد ، تیغ زنی و ترمیم راه های روستایی با ۲۳۰ کیلومتر ، استقرار ۴ اکیپ برفروبی در قالب ۶۵ پرسنل به همراه ۲۵ دستگاه در نقاط برفگیر جهت عملیات زمستانه ، نگهداری مسیرهای گردشگری بیشه و نوژیان بصورت ویژه ، بازدید ۳۶۰ مورد ، نگهداری ۴۰ کیلومتر معابر روستایی در حوزه استحفاظی ، ۱۵ کیلومتر شانه سازی راه ، ۱۲ کیلومتر راه شکافی و احداث راه روستایی و در نهایت ۲۵ کیلومتر کاشت نهال با همکاری منابع طبیعی در حوزه استحفاظی از دیگر اقدامات صورت گرفته در راه و شهرسازی شهرستان خرم آباد است.
پس از آن  بمنظور بازدید از دیگر راههای  روستایی که توسط اداره راه وشهرسازی  خرم آباد صورت گرفته مسیرسپیددشت  به آبشار زیبای بیشه را پی گرفتیم و درمسیرشنونده  گزارشات مهندس ترابی شدیم او که برای تهیه آسفالت برای جاده های خاکی این روستا ها دغدغه داشت ما را از مسیر  ۵۰۱  و جاده های خاکی که درانتظار آسفالت هستند به آبشار بیشه  رساند وپس از عبور ازآسفالت راه روستائیان خان آباد  درغروبی زیبا و دل انگیزبه این سفریک روزه پایان دادیم.
دراین روز که مسافت طولانی راه تا حدودی ما را- خسته کرده بود  مهندس ترابی خستگی ناپذیر همچنان چشم به غروب دوخته بود وبرنامه های راه شکافی را درذهنش مرور می کرد و به روستائیانی می اندیشید که منتظر همت وی ومهندسینش بودند تا راه زندگی را برایشان هموار کنند وجالب اینکه وی پس از خداحافظی با گروه خبرنگاران بجای رفتن به خانه وپرداختن به استراحت راه شهرستان دورود را پیش گرفت تا دریک ماموریت دیگر به کمک هم استانیها برود به این مرد جهاد گر وخستگی ناپذیر ودیگر همکارانش درخدمت رسانی مردم لرستان خدا قوت وخسته نباشید می گوییم.

از همین دسته:

(برای مشاهده تیتر ، نشانگر را یک ثانیه روی عکس نگه دارید)

139501141654036347443874 IMG10392981 139403191739414265460404 139307201711447383830364