تاریخ خبر: ۲۶ فرو ۱۳۹۵
زمانی برای پاسخگویی …

زمانی برای پاسخگویی …

زمانی برای پاسخگویی …

احمدرضا شیری

به قلم :احمدرضا شیری

نوروز ۱۳۹۵ نیز به پایان رسید و مسافران نوروزی از هرمبداو درهرمقصدی راهی دیاروکاشانه خود شدند.
در چند سال اخیر با اندک بهبودی در سطح رفاه اجتماعی و افزایشی نسبی در قدرت خرید جامعه غالب خانواده های ایرانی نیزهمچون همتایان خود در سایر جوامع، مدتی قبل ازشروع تعطیلاتی در این سطح، اقدام به برنامه ریزی برای مسافرت نموده و ازطرق مختلفی به جستجوی مقصدی متناسب با وضعیت اقتصادی ـ اجتماعی خود برای گذراندن تعطیلات، می پردازند. ولی سوال اینجاست که جایگاه استان لرستان بالاخص شهر خرم آباد به عنوان مرکز استان در این جستجوها کجاست؟
برهیچ یک ازشهروندان خرم آبادی پوشیده نیست که نوروز ۱۳۹۵ به حسب ظاهریکی از کم مسافرترین نوروزهای چندسال اخیر بوده بطوری که این امر در ۱۵ روز اول فروردین با گردشی در سطح شهر ودیدن آمد وشدمسافران نیز قابل رویت بود. البته هنوزمسئولان امر آماری جامع و دقیق از وضعیت اقامت مسافران نوروزی در شهر را ارائه نکرده اند.
ریزش هر سال مسافران نسبت به سال قبل به مثابه امری طبیعی وعادی تلقی شده و این در صورتی است که امروزه صنعت گردشگری که یکی از راه های افزایش درآمدواشتغالزایی است به موضوعی مهم در اقتصاد جوامع تبدیل شده است.
راستی چه کسی می بایست پاسخگوی این موضوع وتلاش برای جذب مسافران چه در نوروز و چه در سایر ایام سال باشد؟!
مسئولین ومدیران ذیربط بایدخود را در مقام پاسخگو قراردهند، علیرغم آنکه پاسخگویی به جامعه اصلی ترین ویژگی مسئولیت ومدیریت در سیستم های دولتی می باشد.
لازم است تمام اطلاعات ورود و خروج مسافران نوروزی در هتل ها و سایراقامت گاههای دولتی و غیر دولتی را به صورت تجمیعی به شهروندان ارائه دهند و برای تنویر افکار عمومی حتی الامکان اعلام نمایند که چه مبلغ از صنعت گردشگری در۱۵ روزاول سال (سایر ایام پیشکش) ، عاید شهر و مجموعه شهری شده و چه برنامه ای برای مصرف آن تدارک دیده شده است. بدون تردید چنانچه اطلاعاتی جامع از وضعیت گردشگری استخراج گردد وضعیت نچندان مساعد صنعت گردشگری در سطح شهر و استان مشخص خواهد شد. به عنوان سوالی کلی می توان پرسید که مسئولان و مدیران ذیربط شهری و استانی چه اقدامی در چند سال اخیر برای جذب گردشگر و توسعه صنعت گردشگری انجام داده اند؟! . اگر بر بروشورهای گردشگری و بنرهای نصب شده در سطح شهر نگاهی بیاندازیم کلیه جاذبه های گردشگری در دو بخش طبیعت وچند اثر انگشت شمار تاریخی با قلعه فلک الافلاک در راس آنها خلاصه می شود که هیچکدام حاصل و نتیجه تلاش مدیران و مسئولین حداقل در ۲۵ سال گذشته نبوده، برای آثار تاریخی که می بایست سپاسگزارسلسله ساسانیان بودو برای دسته ی دیگر جاذبه ها همچون آبشارها نیز سپاسگزار مادر طبیعت. لذا به نظر نمی رسد که اقدامی پایه ای و اساسی حداقل در ۲۵ سال گذشته در این خصوص در سطح شهر صورت پذیرفته باشد. البته لازم به ذکر است که باید بدور از غرض ورزی و با رعایت عدالت و انصاف به مجموعه بام شهر بویژه قسمت رصد خانه شهر به عنوان حرکتی خلاقانه و نوع آورانه اشاره نمود و لیکن تا توسعه کامل آن و جذب گردشگر از اقصی نقاط کشور راهی دراز و سخت در پیش است که (بدون تعارف) اگر وضع به همان منوال باشد که درچندین سال گذشته برمجموعه شهری و استانی حاکم بوده است جای امیدواری برای توسعه فضاهای گردشگری واستفاده از این صنعت ثروت آفرین کمتروجود خواهد داشت. برای مقصد گردشگری بودن باید بیشتر بجنبیم

زمانی برای پاسخگویی …

از همین دسته:

(برای مشاهده تیتر ، نشانگر را یک ثانیه روی عکس نگه دارید)

تیمور احمدوند

یک دیدگاه