تاریخ خبر: ۰۸ ارد ۱۳۹۵
ورزش صبحگاهی، اما و اگرها

ورزش صبحگاهی، اما و اگرها

ورزش صبحگاهی، اما و اگرها

جواد سلیمانیبه قلم جواد سلیمانی

ورزش صبحگاهی ازجمله فعالیتهای پرطرفدارهمگانی است که درتمام پارک‌ها و ورزشگاه‌ها و در ایستگاه‌های ورزشی می‌تواند به‌صورت انفرادی و گروهی انجام شود.اما آیا به راستی ورزش صبحگاهی به آن صورت که همگی فکر می کنند مفید است؟
سعی می کنیم فواید و مضرات ورزش همگانی را با بهره بردن از منابع روز دراختیار شما قرار دهیم و نتیجه را به خودتان واگذاریم چون تجربه نشان داده است که انتخاب زمان ومکان ورزش بیشتر سلیقه ای است وکسانی که به ورزش درجا و وقت  خاصی عادت کرده اند راضی کردنشان به انجام ورزش در زمان و مکان دیگر دشوار به نظر می رسد.
جهان امروز با سرعت فزاینده‌ای به‌سوی زندگی ماشینی شدن وکم‌تحرّکی پیش می‌رود و تمامی کارهای صنعتی و روزمرۀ انسان‌ها با دستگاه‌ها وسیستم‌های اتوماتیک کار می‌کنند که نیاز به عدم‌حضور یا حضور کم‌رنگ انسان و آن هم فقط در حد نظارت، در‌حال کار دارند.
انسان‌ها نیز روز‌به‌روز کم‌تحرک‌تر و تنبل‌تر می‌شوند. همچنین به‌خاطر کم‌شدن روابط انسانی و دور‌شدن از محیط‌های طبیعی و زندگی‌های تشریفاتی، بیشتر انسان‌ها به‌خصوص در شهرهای بزرگ وهمین لرستان خودمان هم ازمشکلات ناشی از فشارها و بیماری‌های روانی از‌جمله اضطراب، استرس و همچنین دردها و آسیب‌های جسمانی شاکی هستند، لذا انجام ورزش و ایجاد تحرک برنامه‌ریزی‌شده تأثیر شگرفی برمشکلات موجود دارد، به‌خصوص انجام ورزش‌های روزانه ودسته‌جمعی درصبح که انسان هنوز فعالیت‌های روزمره و ملال‌آور و تکراری شغلی خود را شروع نکرده است.
ورزش صبحگاهی نه‌تنها سبب تغییرات مثبت فیزیولوژیکی و جسمانی شده، بلکه تأثیرات بسیارمفید روحی و روانی نیزبه‌همراه دارد.
اما، ورزش صبحگاهی اما واگرهایی دارد که بایستی توسط افراد رعایت گردد وگرنه ، نه تنها باعث سلامت بیشتر نمی شود بلکه خود باعث و بانی بسیاری ازعوارض بخصوص عوارض قلبی و عروقی می گردد که در سنین بالا بسیار خطرناک خواهد بود.
فواید ورزش صبحگاهی
آلودگی هوا در صبح کمتر است و می‌توانید در هوای پاک صبح ورزش کنید.
اگر کمی زودتر ازخواب بیدارشوید، زمان کافی برای ورزش‌کردن خواهید داشت.
هنگامی‌که درساعات اولیۀ روز ورزش می‌کنید، سرعت ضربان قلب‌تان را افزایش می‌دهید و در ساعات اولیۀ روز کالری‌های اضافی را می‌سوزانید.
ورزش صبحگاهی موجب کاهش اشتهای فرد به غذا می‌شود و ازاین طریق، کنترل یا کاهش وزن صورت می‌گیرد.
ورزش‌کردن درساعات اولیۀ روز به شما کمک می‌کند که انرژی جسمی و روحی کافی برای فعالیت روزانه به‌دست آورید.
افرادی که صبح ورزش می‌کنند، بین ۴‌تا‌۱۰ ساعت پس از تمرین هیچ‌گاه احساس افت قدرت مغز و خواب‌آلودگی نمی‌کنند.
ورزش صبحگاهی توانایی و قدرت فعالیت‌های ذهنی شما را افزایش می‌دهد.
در تابستان، درساعات صبح معمولاً دمای هوا پایین‌تر است و شما می‌توانید بهتر ورزش کنید.
برای افراد چاق ورزش صبحگاهی در حالت ناشتا می‌تواند در کاهش وزن بدن و میزان کلسترول خون مفید و مؤثر باشد.
به‌دلیل اینکه سطح اُزُن هوا قبل از طلوع آفتاب کاهش می‌یابد، ورزش صبحگاهی برای کسانی که آسم دارند و با افزایش اُزن هوا این بیماری در آن‌ها تشدید می‌شود، بهتر است.
مضرات ورزش صبحگاهی
دمای بدن انسان، ۱تا۳ ساعت پیش از برخاستن از خواب درپایین‌ترین مقدار خود است. بنابراین، ساعات اولیۀ روز شاید زمان مناسبی برای فعالیت عضلانی نباشد، چون جریان خون و انرژی کلی بدن در سطح پایین‌تری قراردارد. برای فعالیت عضلانی باید خون با سرعت کافی به عضلات برسد و سلول‌های عضلانی، انرژی لازم را برای فعالیت داشته باشند.
هورمون کورتیزول هنگام صبح بالاست. این هورمون درحالت‌های پر‌فشار و استرس زیاد ترشح می‌شود. ورزش صبحگاهی با فشار زیاد می‌تواند فشار مضاعفی به قلب وارد کرده و موجب آسیب آن شود.
هنگام ساعت‌های اولیۀ صبح هورمون ملاتونین که در هنگام خواب بیشتر ترشح می‌شود، نسبت‌به بعدازظهر بیشتر است. در‌نتیجه، می‌توان گفت که بدن هنوز خواب است و ورزش صبحگاهی با شدت زیاد، برای اندام‌های بدن تاحدودی آسیب‌ زننده است.
ماهیچه‌های گرم‌نشده و سفت درساعات اولیۀ برخواستن از خواب می‌تواند زمینۀ آسیب‌های ورزشی را فراهم آورد.
سرعت ضربان قلب در ابتدای صبح، هنگام ورزش بالاتر از اوقات دیگر است و تمرین با شدت زیاد، فشار زیادی را به قلب وارد می‌کند.
تعادل هورمونی بدن در هنگام صبح مانند بعدازظهر وجود ندارد
ورزش‌کردن در ساعات پایانی روز، هنگام غروب خورشید بهتر از ورزش‌کردن در اول صبح است. محققان  تأکید می‌کنند که ورزش‌کردن در این ساعات روز، می‌تواند بهترین اثر را بر تولید هورمون‌ها در بدن گذاشته و به فعالیت بهتر مغز کمک کند. از‌سوی دیگر، ورزش هنگام غروب آفتاب به کنترل مناسب دمای بدن کمک خواهد کرد.
به‌نظر می‌رسد از‌نظرساعت زیستی بدن، متغیرهایی مانند درجۀ حرارت بدن، فشار‌خون، ضربان قلب و میزان ترشح هورمون‌ها، ساعت ۶ بعد‌از‌ظهر دربهترین شرایط تعادل قرار دارند، لذا ورزش‌کردن در حوالی این ساعت بهترین بازده فیزیولوژیکی و روانی را برای بدن در‌پی دارد.
درنهایت اگربه این نتیجه رسیدید و یا مجبور به انجام ورزش صبحگاهی به هر دلیل هستید رعایت نکات زیر ظروری است:
در‌هرحال، رعایت دو نکته در ورزش صبحگاهی ضروری به‌نظر می‌رسد. نکتۀ اول این است که فعالیت‌های ورزشی صبحگاهی معمولاً سبک و تفریحی است. نکتۀ دوم این است که فعالیتهای ورزش صبحگاهی تدریجی است. ورزش صبحگاهی، ابتدا با فعالیت‌های سبک شروع می‌شود و در ادامه، حرکات با شدت متوسط انجام می‌پذیرد.
ورزش صبحگاهی را باید با شدت پایین آغازکنید. فعالیت شدت پایین به فعالیت‌هایی گفته می‌شود که فرد به‌راحتی بتواند در‌حین فعالیت نفس بکشد و در دمای هوای معمولی عرق نکند. به‌یاد داشته باشید که حتی ورزشکاران حرفه‌ای و با آمادگی جسمانی بالا نیزمعمولاً در ورزش صبحگاهی به فعالیت‌‌های سبک‌تر از آنچه در بعد‌از‌ظهر انجام می‌دهند، می‌پردازند.
به‌طور‌کلی، به افراد غیر‌ورزشکار پیشنهاد می‌شود که ازفعالیت‌هایی با شدت بالا اجتناب کنند. فعالیت‌‌هایی که در آن‌ها تنفس تند می‌شود و فرد عرق می‌کند، از نوع شدت بالا محسوب می‌شوند. چنین فعالیت‌هایی را به زمانی در‌طول روزمثلاً بعدازظهرموکول نمایید. تمرینات کششی ایستا و پیاده‌روی سریع با شدت متوسط، بهترین نوع فعالیت درورزش صبحگاهی به‌شمار می‌رود. همچنین باید ازفعالیت‌های ضربه‌ای وپرتابی و فعالیت‌‌های خسته‌کننده در ورزش صبحگاهی اجتناب کنید.
***

از همین دسته:

(برای مشاهده تیتر ، نشانگر را یک ثانیه روی عکس نگه دارید)

6 (3) 1466054583 1764869 724996

یک دیدگاه