تاریخ خبر: ۰۷ دی ۱۳۹۵
سایه سنگین سقف‌های لرزان بر سر دانش‌آموزان سلسله

سایه سنگین سقف‌های لرزان بر سر دانش‌آموزان سلسله

کمبود فضای آموزشی در شهرستان سلسله سبب شده تا دانش آموزان در مدارس شدیداً تخریبی تحصیل کنند که عمر آن‌ها به بالای ۴۵ سال می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سلسله، واژه مدرسه برای افراد تحصیل‌کرده همیشه یادآور دوران خوش نشستن پشت نیمکت‌های چوبی، گچ‌های رنگی و تخته‌های سبز فراگیری علم و دانش است.

اگرچه طی سال‌های گذشته تلاش‌های فراوانی از سوی بنیاد برکت و سازمان تجهیز و نوسازی مدارس برای ریشه‌کن کردن مدارس تخریبی انجام شده است اما هنوز هستند روستاهایی که دانش‌آموزانش آن‌ها در فضاهایی که به‌سختی می‌توان نام مدرسه را بر آن نهاد به‌رغم سختی‌ها و مشکلات فراوان به تحصیل علم و دانش مشغول‌اند.

بی‌شک وقوع حوادث طبیعی از قبیل سیل، زلزله و آتش‌سوزی یا هرگونه تخریبی می‌تواند دانش‌آموزان مدارس تخریبی را با حوادث گوناگون مواجه سازد؛ عمر بالا و نبود بودجه لازم برای تعمیر و نگهداری مدارس سبب شده که بسیاری از مدارس شهرستان سلسله فرسوده باشند.

قلایی یکی از محروم‌ترین مناطق شهرستان سلسله است که بنا بر آمار به‌عنوان یکی از هفت منطقه محروم لرستان شناخته‌شده است و دانش‌آموزان آن اغلب در فضاهای آموزشی کانکسی به فراگیری علم و دانش مشغول هستند.

بردبل (اسحاق‌آباد) نام روستایی در منطقه قلایی است که در حال حاضر ۱۳ دانش‌آموز در این روستا به تحصیل علم در یک فضای گِلی استیجاری مشغول هستند.گرچه تحصیل با هر شرایطی و در هر فضایی تحصیل محسوب می‌شود و چنین فضاهایی نیز برای دانش‌آموزان همان حال و هوای مدارس استاندارد را دارد اما به‌هرحال سختی‌هایی نیز به همراه دارد.

وجود ۱۰ باب مدرسه کانکسی و یک باب گِلی استیجاری در سلسله

حسین فرج الهی رئیس آموزش‌وپرورش سلسله دراین‌ رابطه در گفت‌وگو تسنیم اظهارداشت: تعداد ۲۱۴ مدرسه مستقل در سطح شهرستان سلسله وجود دارد که تعداد ۱۰ باب از آن‌ها کانکسی و یک باب نیز گِلی است.

وی با اشاره به استیجاری بودن این فضای گِلی آموزشی افزود: در حال حاضر ۱۳ دانش‌آموز در این فضا مشغول تحصیل هستند.

وجود ۲۲ مدرسه تخریبی در سطح شهرستان سلسله

رئیس آموزش‌وپرورش سلسله به وجود پنج مدرسه تخریبی در سطح شهر الشتر اشاره و عنوان کرد: عمر برخی از این مدارس حتی به بالای ۴۰ سال هم می‌رسد و باوجوداینکه شدیداً تخریبی هستند بااین‌حال هنوز فعالیت آموزشی در آن‌ها انجام می‌گیرد.

وی بابیان اینکه تعداد ۱۵ مدرسه تخریبی نیز در سطح روستاهای شهرستان وجود دارد، بیان کرد: در شهر فیروزآباد نیز دو مدرسه تخریبی وجود دارد که درمجموع تعداد مدارس تخریبی شهرستان به ۲۲ مورد می‌رسد.

فرج الهی با اشاره به فعالیت‌های مفید و سازنده بنیاد برکت در امر مدرسه‌سازی در این شهرستان، تصریح کرد: بنیاد برکت تاکنون تعدادپنج باب مدرسه را در سطح روستاهای بستام، کلاه‌کج، عدل آباد قلایی، حاتم آباد و روستای گریران سفلی ساخته است بااین‌حال نیاز شهرستان سلسله به استمرار فعالیت‌های این بنیاد پر خیروبرکت در امر مدرسه‌سازی انکارناپذیر است.

تخریب شدید دبیرستان ولایت‌فقیه در سلسله

رئیس آموزش‌وپرورش سلسله با تأکید بر حاد بودن مشکل برخی از مدارس سطح شهر، تصریح کرد: متأسفانه یکی از تخریبی‌ترین مدارس شهرستان به نام دبیرستان ولایت‌فقیه – الزهرا در سطح شهر الشتر وجود دارد که تاریخ ساخت این مدرسه به سال ۱۳۵۰ بازمی‌گرد و شدیداً تخریبی است.

وی اظهارداشت: متأسفانه چون شهرستان نیاز شدید به وجود یک دبیرستان دیگر داشت بدون انجام اقدامات لازم برای استحکام بیشتر ساختمان دبیرستان، اقدام به ساخت یک طبقه دیگر به نام دبیرستان الزهرا بر روی آن شده است که همین شرایط در هنگام وقوع بحران، برای دانش‌آموزان می‌تواند توأم با خطرات زیادی باشد.

لزوم نوسازی و مستحکم سازی فضاهای آموزشی

فرج الهی با تأکید بر لزوم نوسازی و استحکام سازی فضاهای آموزشی سطح شهرستان، افزود: نیاز به همت قرارگاه خاتم‌الانبیا برای مدرسه‌سازی در سطح شهرستان سلسله به‌شدت احساس می‌شود.

وی عنوان کرد: بی‌شک همت نهادهایی همچون بنیاد برکت و قرارگاه خاتم‌الانبیا در مناطق محروم می‌تواند در ریشه‌کن کردن فضاهای آموزشی تخریبی و ایجاد مدارس استاندارد بسیار مؤثر و راهگشا باشد.

منوچهر بازداری مسئول تجهیز و نوسازی مدارس شهرستان سلسله و دلفان نیز دراین‌ رابطه بیان کرد: اعتبارات نوسازی و تجهیز مدارس از محل اعتبارات ملی، اعتبارات استانی و مجمع خیرین مدرسه‌ساز تأمین می‌شود.

خریداری کانکس برای تحصیل دانش‌آموزان روستای بردبل

وی گفت: با توجه به اینکه یک فضای آموزشی گلی استیجاری در منطقه قلایی وجود دارد پیگیر هستیم تا از طریق اعتبارات نوسازی و ظرفیت مجمع خیرین مدرسه‌ساز با تهیه یک کانکس و یا مدرسه پیش‌ساخته نسبت به رفع مشکل دانش‌آموزان این روستا اقدامات لازم را انجام دهیم.

مسئول تجهیز و نوسازی مدارس شهرستان سلسله و دلفان خاطر نشان کرد: البته پروژه مجتمع آموزشی عدل آباد منطقه قلایی با ۱۸۰ نفر ظرفیت پذیرش نیز یکی از پروژه‌های در دست احداث در منطقه محروم قلایی است که در حال حاضر دارای ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی است که در سفر اخیر استاندار به این منطقه قول مساعد برای تأمین اعتبار بیشتر داده‌شده است و امیدواریم با مساعدت استاندار بتوانیم با تکمیل این پروژه، دانش‌آموزان بیش از ۱۰ روستای این منطقه را تحت پوشش این فضای آموزشی قرار دهیم.

وی با اشاره به اینکه برای ساخت این مجتمع از اعتبارات استانی هزینه شده است، اظهارداشت: یکی از اقدامات خوب دیگری که در راستای احداث فضاهای آموزشی در شهرستان سلسله صورت گرفته است، تکمیل هنرستان اتومکانیک دختران الشتر بوده است، که در سال ۹۵ قراردادی به مبلغ دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان منعقدشده است.

بهره‌برداری پنج فضای آموزشی در شهرستان سلسله

بازداری افزود: این هنرستان ظرفیت پذیرش بیش از ۱۶۰ دانش‌آموز را دارد و پیش‌بینی می‌شود که در سال ۹۶ به بهره‌برداری برسد.

وی با اشاره به فعالیت‌های مفید بنیاد برکت و خیرین مدرسه‌ساز در راستای احداث فضاهای آموزشی در سطح شهرستان سلسله، عنوان کرد: در هفته دولت سال ۹۵ نیز پنج فضای آموزشی در روستاهای شهرستان به بهره‌برداری رسید.

مسئول تجهیز و نوسازی مدارس سلسله ضمن قدردانی از همکاری خوب بنیاد برکت و خیرین، خیرین شهرستان را جهت کمک به امر مقدس مدرسه‌سازی دعوت کرد و گفت: خوشبختانه طی سال‌های اخیر در بحث نوسازی و تجهیز مدارس شهرستان اقدامات بسیار خوبی انجام‌شده است ولی با توجه به عمق محرومیت در بسیاری از این مناطق، همکاری بیشتر خیرین را در این راستا می‌طلبد.

رفع فضاهای آموزشی تخریبی نیازمند همت خیران

وی با بیان اینکه اقدامات مفید و سازنده قرارگاه خاتم‌الانبیا در زمینه مدرسه‌سازی در سطح شهرستان دلفان، خاطرنشان کرد: بی‌شک اداره آموزش‌وپرورش شهرستان سلسله برای نوسازی فضاهای آموزشی تخریبی خود به همت قرارگاه خاتم‌الانبیا و نهادهایی همچون بنیاد برکت و مجمع خیرین مدرسه‌ساز نیاز بیشتری دارد و همت بلند آن‌ها را به یاری می‌طلبد.

قدرت الله فلاح نژاد فرماندار سلسله نیز با تأکید بر اینکه مدرسه‌سازی، از ماندگارترین کارهای نیک است، اظهارداشت: برترین عبادات نزد خداوند متعال خدمت به خلق است، اعتقادداریم که باید شرایط تحصیل برابر برای همه وجود داشته باشد.

وی با اشاره به فعالیت‌های مفید و سازنده بنیاد برکت و تجهیز و نوسازی مدارس در راستای احداث فضاهای آموزشی و وجود ۲۲ مدرسه تخریبی در سطح شهرستان سلسله، افزود: در سال ۹۵ فضاهای آموزشی خوبی در سطح روستاهای شهرستان به بهره‌برداری رسید بااین‌وجود هنوز هستند مناطقی که نیاز به فضاهای آموزشی مناسب و یا بازسازی دارند.

فرماندار سلسله خیرین را حامی دولت و نظام اسلامی دانست و عنوان کرد: باید با همفکری و ارائه راهکارهای مختلف، افراد خیر و شهروندان را به سمت مشارکت برای ساخت فضاهای آموزشی و بازسازی فضاهای تخریبی سوق دهیم.

محدودیت منابع مالی دولت برای ساخت مدارس

وی خیرین مدرسه‌ساز را یکی از مهم‌ترین رکن‌های توسعه اماکن آموزشی دانست و بیان کرد: با توجه به محدودیت منابع مالی دولت، استفاده از ظرفیت خیرین مدرسه‌ساز، بنیاد برکت و همت قرارگاه خاتم‌الانبیاء مهم‌ترین گزینه‌ها برای گسترش فضاهای آموزشی در استان و شهرستان هستند که باید از این ظرفیت‌ها نهایت استفاده را در توسعه فضاهای آموزشی برد.

علی رستمیان نماینده سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی نیز دراین‌ زمینه گفت: مدرسه‌سازی ازجمله مهم‌ترین فعالیت‌های بنیاد برکت است که در راستای منویات مقام معظم رهبری در روستاها و مناطق محروم کشور انجام می‌شود.

وی با اشاره به نقش و فعالیت‌های مفید این بنیاد در راستای مدرسه‌سازی در شهرستان‌های محروم سلسله و دلفان، تصریح کرد: شهرستان‌های سلسله و دلفان پس از روستای قلعه گنجی کرمان محروم‌ترین شهرستان‌های کشور شناخته‌شده‌اند و در راستای محرومیت‌زدایی و احداث فضاهای آموزشی استاندارد به فعلیت نهادهایی همچون بیناد برکت، قرارگاه خاتم‌الانبیا و مجمع خیرین مدرسه‌ساز نیاز دارند.

ساخت ۵۰ مدرسه در مناطق محروم سلسله و دلفان

نماینده سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: البته رایزنی‌هایی با بنیاد برکت برای ساخت ۵۰ مدرسه در مناطق محروم شهرستان‌های سلسله و دلفان انجام‌شده است.

وی اظهار داشت: ساخت مدرسه برای تمامی روستاهای محرومی که ادارات آموزش‌وپرورش هر دو شهرستان توسط بیناد برکت درخواست داشته باشند در دستور کار قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/

از همین دسته:

(برای مشاهده تیتر ، نشانگر را یک ثانیه روی عکس نگه دارید)

image image image image

یک دیدگاه