تاریخ خبر: ۱۷ آذر ۱۳۹۴
جمعيت جهان به سوي سالمندي پيش مي‌رود

جمعيت جهان به سوي سالمندي پيش مي‌رود

فریبا رشیدی ـ کارشناس بهداشت خانواده
رسول اکرم ( ص)
إذا أتاکُم کَریمُ قَومٍ فَأَکرِموهُ ؛
هرگاه بزرگ قومى بر شما وارد شد ، گرامى‏اش بدارید
در سرشماری سال۱۳۹۰ کشور،۲/۸درصد کل جمعیت معادل ( ۶۱۵۹۶۷۶ نفر ) راسالمندان بالای ۶۰ سال ودراستان لرستان حدود ۸/۷ درصد ( ۱۳۸۴۰۹ نفر ) به خود اختصاص داده است.
يكي ازپيامدهاي کاهش باروري تغيير ترکيب وساختارجمعيت است کاهش مستمر زادوولد و انتقال از باروري طبيعي به باروري کنترل شده به تدريج ساختار سني جمعيت را از وضعيت جواني خارج وبه طرف سالمندي سوق مي دهد. جمعيت جهان به سوي سالمندي پيش مي‌رودوبه همراه خودمسائل جديدي را بوجودآورد. براساس آخرين پژوهش هاي سازمان ملل ميزان مرگ ومير درکشور هاي رو به رشد کاهش چشم گيري داشته و ميزان متوسط عمرتعداد افرادسالخورده نيزفزوني يافته است ، ازجمله دلايلي که جمعيت شناسان را به بررسي مسئله سالمندي تشويق مي‌کند، پيش بيني کاهش باروري و مرگ و مير در کشورهاي در حال توسعه ورسيدن به مرحله سالمندي از يک طرف و از سوی دیگر نگراني سياستگزاران دولتي کشورها براي برنامه‌ريزي صحيح جهت آمادگي رویارویی با مسئله سالخوردگی جمعیت و نيز تأکيد سازمان ملل متحد در سال ۱۹۸۲ در اجلاس وين بر مسئله سالمندي می باشد .
طبق گزارش مرکز آمار ایران در سرشماری۱۳۸۵ تعداد سالمندان بالای ۶۰ سال در ایران حدود ۱/۵ میلیون نفرکه این میزان در حدود ۳/۷ درصد جمعیت کشورودراستان لرستان ۷/۶ درصد جمعیت می باشد. در سرشماری سال۱۳۹۰ کشور۲/۸درصد کل جمعیت معادل ( ۶۱۵۹۶۷۶ نفر ) راسالمندان بالای ۶۰ سال ودراستان لرستان حدود ۸/۷ درصد ( ۱۳۸۴۰۹ نفر ) به خود اختصاص داده است که این میزان در برخی از نقاط استان به حدود ۹ درصد می رسد .
پیش‌بینی می‌شود کشور تا ۳۰ سا ل آینده وارد مرحله فوق سالمندی (یعنی بیش از ۲۱ درصد جمعیت سالمند )شود. اگر این سیرادامه پیداکند، ازاین پس در ایران شاهد جمعیتی خواهیم بود که از آن بعنوان جمعیت سالمند یاد می شود.
بدیهی است چون هدف از زندگی سالمندان فقط داشتن عمر طولانی و زنده بودن نیست، بلکه نوع و کیفیت زندگی آنها نیز مهم می باشد از این رو ارتقای کیفیت زندگی سالمندان در مرحله اول نیازمند داشتن اطلاعات جامع در مورد کیفیت زندگی آنها است همچنین افزایش شمار سالمندان دچارناتوانی واختلال عملکرد ونبودنظام حمایتی درخانواده بعلت کوچکتر شدن خانواده ها، شاغل شدن زنان و پراکنده شدن اعضای خانواده موجب افزایش تقاضابرای مراقبتهای دراز مدت از سالمندان در دهه های آینده خواهد شد.
با توجه به اینکه سازمان ملل متحد برنامه «سالمندی فعال» را برای سالمندان مطرح کرده است وسالمندی فعال یعنی به حداکثر رساندن سطح سلامت، مشارکت و امنیت افراد سالمند به منظور تقویت کیفیت زندگی آنها، هر کدام از اینها تمهیدات اجتماعی، بهداشتی، فرهنگی و اقتصادی خاص خود را می‌طلبد.کاهش جمعیت در سن کار همراه با پیری و افزایش وابستگی سالمندان از جمله مهمترین چالش های ناشی ازسالمندی جمعیت درسال‌های آینده است. کشور با سالمند شدن جمعیت با چالش های اجتماعی مانند افزایش شکاف نسلی بین جوانان و سالمندان و کاهش حمایت خانواده از سالمندان روبرو خواهد بود. مهمترین چالش اقتصادی کشور افزایش هزینه های درمانی ونگهداری،قطع یاکاهش درآمد،افزایش فشار مالی صندوق های بازنشستگی وبیمه است. چرا که هزینه‌ی درمان برای هر سالمند سه برابر هزینه‌ درمان یک کودک است.
کشورماهم اکنون وارد مرحله‌ نخست سالمندی یعنی جمعیت بالای ۶۰ سال بین ۷ تا ۱۴ درصد شده است و پیش‌بینی می‌شود که تا ۳۰ سال آینده وارد مرحله فوق سالمندی، یعنی بیش از ۲۱ درصد جمعیت سالمند شود. پیش‌بینی این است که ایران در سال‌های آینده با پدیده ی زنانه شدن سالمندی نیز روبرو شود این پدیده در واقع افزایش سهم زنان سالمند نسبت به مردان سالمند در جمعیت کشور است که طبق مطالعات در سال ۱۴۳۰هجری شمسی برای زنان ۵/۳۴ درصد و برای مردان ۳۱ درصد خواهد بود. این بدان معنی است که در سال ۱۴۳۰ به ازای هر۱۰۰ زن سالمنددر کشور ۸۸ مرد سالمند خواهیم داشت چرا که در کشورهای توسعه یافته امیدبه زندگی زنان بیش از مردان است وبا وجودیکه نسبت جنس مردان در بدو تولد به زنان بیشتر است اما این نسبت با افزایش سن به سمت زنان تغییر می‌یابد.
چند توصیه مفید برای میانسالان وسالمندان
۱-پرهیزاز استعمال دخانیات ، بهره مندی از تغذیه مناسب وورزش موجب سلامتی و طول عمر می شود.
۲-ورزش منظم تاثیر بسزایی در افزایش حافظه و پیشگیری ازابتلا به آلزایمر دارد
۳-با ۳۰ دقیقه ورزش منظم روزانه ، طول عمر به اندازه ۳ سال افزایش می یابد.
۴-بهره مندی ازحمایتهای عاطفی مناسب روند پیری را کند می کند
۵-تحرک جسمانی واستفاده ازرژیم غذایی مناسب ، نقش بسزایی درتامین سلامت افراد سالمند ایفا میکند .
۶-خطرمرگ و بروز بیماری در سالمندان کم تحرک به مراتب بیش از گروه پر تحرک است .
۷-تغذیه مناسب ، آب سالم ، پیشگیری از مسمومیت ، اجتناب ازاضافه وزن وتمرینات ورزشی منظم ، فراگیری مادام العمر ، ذهنیت صلح جو ومسا لمت آمیز میتواند روند پیری را کند نماید.
۸-فعالیت بدنی سبب تقویت عضلات وبالا رفتن توان فرد سالمند می شود . روزانه ۲بار پیاده روی به مدت ۳۰ دقیقه ، روی زمین صاف و هموار به سلامتی سالمندان کمک میکند .
۹-با افزایش سن ، میزان آب بدن کاهش پیدا میکند .مقدارآب در بدن سالمندان تقریباً ۵۰درصدوزن کل بدن است که ۱۰درصد کمتراز بالغین است . کاهش دریافت مایعات ، کاهش عملکرد کلیوی ،کاهش حس تشنگی وعدم کنترل ادرار ومشکلات متعاقب آن خطرکم خوابی را افزایش می دهند،کم آبی در سالمندان شایع است وبرخی نشانه های آن شامل سردرد ،یبوست ،خشکی پوست ،کاهش وزن ، گیجی ، زبان خشک وباردار ، تغییرات فشارخون ، تغییردر دفع ادرار ورنگ آن واختلال درتکلم است . ۱۰-سالمندان سالم حتی درصورت عدم تشنگی باید رورانه۶تا ۸ لیوان آب بنوشند وحداقل ۲تا۴واحد میوه و۳تا ۵ واحد سبزیجات مصرف کنند ونگران افزایش نیاز به دفع ادرارنیز نباشند زیرا اگر کمتر آب بنوشند دچارسنگ مجاری ادراری وسنگ مثانه می شوند.

از همین دسته:

(برای مشاهده تیتر ، نشانگر را یک ثانیه روی عکس نگه دارید)

image image image

یک دیدگاه