تاریخ خبر: ۲۸ مهر ۱۳۹۴
اجرای موسیقی پاپ ، در سالن فروش مبل

اجرای موسیقی پاپ ، در سالن فروش مبل

کنسرت-احسان-خواجه-امیری-در-رفسنجانخانه-خشتی11

به قلم: کامران پورمنفرد زاده

وقتی خبرحضورخواننده مطرح پاپ کشورمان به گوشم رسید اولین سوالی که درذهنم ایجاد شد این بود که درکدام سالن شهرمان این اجرا انجام خواهد شد.

با توجه به کیفیت پائین سالن ها که بیشتر بدرد جلسات تودیع و معارفه می خورند تا اجرای زنده  موسیقی یا تئاتر خیلی برایم جالب بود که این اجرا در کدام سالن برگزار می شود . با پرس و جویی که ازدوستان داشتیم مشخص شد محل اجرا نمایشگاه

های بین المللی خرم آباد است .تا این جای کار برایم روشن شد حداکثر کیفیت صدا برداری که قرار است به گوشمان برسد در

حد یک جشن عروسی است که دورتا دورجمعیت باندهای بزرگ نصب می کنند البته دراکثراجراهای کشورمان همینگونه است نبودسالنی که کیفیت صدای استانداردی داشته باشد . اما این فقط یک قسمت قضیه بوده است. هفته ای گذشت وروز اجرا رسید و من هم برای شب دوم اجرا بلیط تهیه کرده و درزمان معین شده عازم محل شدم. با توجه به تعداد زیاد تماشاگران ساماندهی خوبی در ورود به سالن انجام گرفته بود وتماشاگران با راهنمایی کادراجرایی خیلی سریع ودرآرامش کامل روی صندلی های خود قرارگرفته ومنتظرشروع برنامه شدند. نکته خوب دیگرشروع برنامه بدون تاخیر بود. اما، شوک بزرگ، با به روی سن آمدن گروه نوازندگان به من وارد شد. وقتی آهنگی ریتمیک بعنوان شروع کارنواخته شد،آنچنان سروصدای موسیقی های نامیزانی درسالن طنین انداخت که برای لحظاتی بدلیل فشارناشی ازآن تصمیم گرفتم سالن را ترک کنم. حداقلش این بود که برای گوش

های خودم ارزشی قائل باشم. ولی بازهم تصمیم گرفتم بمانم وکاراین خواننده سطح اول پاپ کشور را از نزدیک ببینیم. بعد ازاین شروع نوبت به حضور احسان خواجه امیری رسیدکه درمیان ابرازاحساسات شدید طرفداران و تماشاگران به روی سن آمد.

استقبال خوب وپرشورازاین خواننده نوید یک اجرای خوب را می داد اما با اجرای اولین آهنگ شوک دوم به اغلب حاضران وارد شد جایی که خواننده بدون کمترین دقتی قسمت های مختلفی از ملودی را بصورت فالش(خارج ازگام موسیقیایی اجرایی)می خواند. اجرا ادامه یافت وقطعات بیشتر و به همین نسبت فالش ها بیشترشد. تعجب برانگیز فشاری بود که درهنگام اجرای برخی نت های بالاتر به خواننده وارد می شد و حاصل این فشار دوچیز بود یکسرصدای فالشی که به گوش مخاطب می رسید و دیگر فشار جسمی که به خواننده می آمد وحالت ظاهری بدی که بوجود می آورد دراصطلاح استایل خوانندگی را از بین می برد. البته دراین بین هم قطعاتی با تسلط اجرا شد مانند: تیتراژپایانی ماه عسل ۹۴ و آهنگ دریا ازآلبوم عاشقانه ها درهرحال اجرای خواننده حداقل ازنگاه نگارنده ازسطح پایینی برخوردار بود. دراین مراسم یادخواننده یکی ازگروههای مراسم عروسی شهرمان افتادم وقتی که آهنگی ازهر خواننده ای ازاودرخواست می کردند بدون کوچکترین فشاری می خواند، البته بعدا از او پرسیدم و مشخص شد که چندین کلاس سلفژ وخوانندگی رفته است. بد ماجرا اینجا بود که خواننده ای نتواند آهنگ های خودش را هم زنده بخواند.

اواخر کنسرت جایی که احسان خواجه امیری قطعه خاطره انگیز( من یه پرنده ام ) را ازپدرشان که الحق ازاساتید خوانندگی کشورمان هستند اجرا کرد وتمام خاطرات خوبی که از این قطعه داشتیم هم به کلی ازذهنمان پاک شد. یاد روزهایی که دراصفهان دانشجوبودم بخیروقتی غروب ها زیرپل خواجویکی ازقطعه های پر طرفدارهمین ((من یه پرندم )) توسط افراد مختلف

با بهترین تحریر ها و دقت اجرا می شد، چقدر زیبا بود. البته مشخص است که خوانندگی درسالنی که هیچ استاندارد صدایی ندارد و صدا با بدترین کیفیت ممکن به گوش می رسید قطعا بسیارسخت است اما چرا باید حاضر به اجرا در چنین شرایطی شویم؟

اگرهوا داران را دوست داریم چرا ازاین سطح اول موسیقی برای التزام مسئولین در ایجاد سالن های استاندارد استفاده نمی کنیم؟

اما ازنقاط قوت این اجرا می توان به نوازندگی خوب احسان نی زن نوازنده ویولن اشاره کرد که چند دقیقه ای موسیقی لری را به هم استانیهای خودش تقدیم کرد.

نکات بسیار دیگری نیز بود مانند کیفیت صندلی ها که آن هم به نبود یک سالن استاندارد در شهر باز می گردد. بزرگترین آموخته من ازاین کنسرت قدرت نرم افزار های صدا سازی درعرصه موسیقی پاپ بود که جا دارد به مغزهای متفکری که این

خدمت بزرگ را به عرصه موسیقی استودیویی کرده است، دست مریزاد بگوئیم.

نکته آخراینکه این نوشتارفقط درجهت نقد کنسرت آقای خواجه امیری به تاریخ ۱۳ / ۶/ ۹۴ در خرم آباد بوده و صمیمانه اگر پاسخی به این نقد داده شود پذیرای آن هستیم.

از همین دسته:

(برای مشاهده تیتر ، نشانگر را یک ثانیه روی عکس نگه دارید)

بازوند بازار fireplaceبلs یزدگردی

یک دیدگاه